برخی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از امکانات اولیه شامل راه ارتباطی مناسب، بهداشت و آب شرب سالم محروم هستند به‌طوری که بنا به گفته اهالی کمتر سالی بوده که به‌دلیل نبود امکانات ن باردار و افراد بیمار دار فانی را وداع نگفته باشند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در کهگیلویه و بویراحمد از منطقه دیدنی اما محروم «دلی مهتاب» بخش دیشموک دیدن کردند. در این دیدار اهالی روستاهای «دلی مهتاب»، «تنگ دیوون»، «تنگ نهل اشکنان»، «آب چاتی»، «دم تنگ مهلاب»، «بمونی مهلاب»، «آئینه بازار»، «تلخه‌زار»، «آب زالو» و «آب تی» به بیان مشکلات خود پرداختند.

محور ارتباطی به این روستا‌ها از «شهدالی مارگون بویراحمد» آغاز می‌شود و انتهای آن به «دیشموک» می‌رسد که البته محور ارتباطی بسیار سخت‌گذر و فاقد هرگونه استانداردهای ارتباطی است.

روستانشنیان تنها از شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد به‌خاطر احداث شبکه‌های برق که در یک سال گذشته صورت گرفته به‌طور ویژه تقدیر کردند.

نبود محورهای ارتباطی مناسب، نبود آب شرب سالم، نداشتن سوخت و نبود فضای آموزشی و بهداشتی از مهم‌ترین مشکلات روستانشینان بود.

آنان از فوت خانمی صحبت کردند که هفته گذشته به‌دلیل نبود امکانات ارتباطی و بهداشتی دچار مغز مرگی شد و اعضایش را اهداء کردند.

نبود فضای آموزشی و آب شرب سالم از دیگر دغدغه‌هایی بود که روستانشینان می‌‎گفتند دستگاه‌های مرتبط با این مشکلات هیچ‌گاه به این روستا‌ها سرکشی نکرده‌اند.

آنان می‌گفتند که «دارو» برای مقابله با سرماخوردگی هم در این روستا‌ها یافت نمی‌شود و روستانشینان با استفاده از داروهای محلی و در برخی اوقات از داروهایی که در شهرهای اطراف تهیه می‌شود استفاده می‌کنند.

روستانشینان «دلی مهتاب» دیشموک از نبود محور ارتباطی به‌شدت گله‌مند بودند و می‌گفتند که در مرز بین «دیشموک و جاورده» تنها نیاز به احداث یک کیلومتر محور ارتباطی است که می‌تواند فاصله پنج‌ساعته را به یک ساعت کاهش دهد اما نه از اداره‌کل امور عشایر و نه از اداره‌کل راه و شهرسازی خبری نیست.

روستانشینان از فشار‌ها و برخوردهای سختگیرانه مأموران «منابع طبیعی» هم اظهار نگرانی می‌کردند و می‌گفتند: مأموران منابع طبیعی اجازه استفاده از «وردهای» اجدادیمان را نمی‌دهند و ما هرچه مراجعه می‌کنیم تا نتیجه‌ای حاصل شود بی‌فایده است.

آنان می‌گفتند که لوله‌های انتقال آب شربشان توسط خودشان تأمین شده و بهسازی چشمه‌ها با مشارکت روستانشینان انجام می‌شود و خبری از آب و فاضلاب روستایی و امور عشایری نیست.

نبود فضای آموزشی مانند کانکس سبب راه رفتن کیلومتر‌ها دانش‌آموز کلاس اولی و دومی شده بود و مادری از مادران دانش آموزان این روستا‌ها می‌گفت: به‌دلیل حجم انبوه جنگل و وجود جانوران درنده، استرس‌ها و اضطراب‌ها برای تحصیل فرزندانمان تمام نشدنی است.

تنها یک دستگاه بیل مکانیکی در گردنه‌ای از این روستا‌ها درحال کار بود که متعلق به اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد است.




دهستان بوئینگ ارتباطی ,نبود ,روستانشینان ,بویراحمد ,کهگیلویه ,روستا‌ها ,محور ارتباطی ,نبود فضای ,فضای آموزشی ,کردند نبود ,آنان می‌گفتند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه دلنوشته ها تخفیف ویژه فقط برای امروز سروشی ها حامد گنج خانلو انصاری آقای پکیج دهیاری روستای دوحصاران روانشناسی بالینی